Danka Daubnerová
Osobnosť GREEN BRANDS Slovakia 2024
Odborníčka na ekonomickú stránku udržateľnosti
Cesta Danky Daubnerovej k téme udržateľnosti začala pred viac ako desiatimi rokmi pri príprave úverového programu zameraného na energetickú efektivitu budov a priemyslu. Program mal veľký úspech a jeho praktický prínos ocenili klienti hlavne v čase nárastu cien energií. „Program sme realizovali v spolupráci s komunitou energetických expertov a nadšencov ochrany životného prostredia, ktorých zápal a cit pre spoločenskú zodpovednosť ma inšpirovali začať sa o koncept udržateľnosti zaujímať viac,“ približuje Danka Daubnerová.
Po tom ako sa v oblasti udržateľnosti začala prijímať legislatíva a bolo potrebné zastrešiť jej implementáciu v Tatra banke, kde Danka Daubnerová pôsobí, prirodzene nadviazala na predchádzajúce skúsenosti a kontakty a prijala ponuku naplno sa venovať téme ESG v úverovom procese firiem. Táto téma predstavuje jeden z najvýznamnejších biznisových trendov súčasnosti. Jej komunikácia nielen smerom ku klientom, ale aj širšiemu okruhu prijímateľov sa tak stala Dankinou vášňou aj poslaním. Téme ESG skrátka verí a je presvedčená o jej prínosoch pre firmy aj celkovo pre spoločnosť.
„Mojím vkladom je nielen môj pracovný, ale aj voľný čas, ktorý venujem propagácii tejto témy. U nás v banke neodmietame žiadnu požiadavku klienta na konzultáciu. Zúčastňujem sa tiež mnohých podujatí a konferencií, realizujem aj školenia pre zamestnancov našich klientov. Vo voľnom čase sa venujem rovnako študentom a pomáham im zorientovať sa v téme udržateľnosti, či pripomienkujem ich práce,“ dodáva. Vďaka jej dlhoročnému nasadaniu v edukácii značiek aj širokej verejnosti v oblasti udržateľnosti Danku Daubnerovú respondenti vo verejnej ankete nominovali do užšieho výberu a odborná porota jej následne udelila titul GREEN BRANDS Osobnosť roka 2024.
Téma ESG a udržateľnosti zasahuje nielen do finančného sektora, ale ovplyvňuje aj fungovanie a budúcnosť celej spoločnosti. Aká je podľa Danky Daubnerovej najväčšia výzva v oblasti udržateľnosti? „Určite adaptácia na zmenu klímy. Extrémy počasia a ich fyzické aj ekonomické dôsledky budú ľudia pociťovať čoraz viac. Hoci sa hovorí hlavne o nákladoch na dekarbonizáciu a mitigáciu klimatických zmien, adaptácia nás môže stáť ešte viac. V oblasti mitigácie bude výzvou udržať si spoločné environmentálne ciele, treba si však uvedomiť, že náklady na adaptáciu porastú aj v súvislosti s prípadným znižovaním nákladov na mitigáciu. Pre firmy bude výzvou vysporiadať sa s rýchlo sa meniacim prostredím, súvisiacim nielen so zmenou klímy, ale hlavne s technologickým pokrokom a nástupom umelej inteligencie.“
Pre „zelenšiu“ budúcnosť je dôležité, aby spoločnosti a značky dokázali komunikovať svoje úspechy a aktivity transparentným spôsobom a pritom sa vyhli zavádzaniu a greenwashingu. Čo môžu značky v tejto oblasti urobiť, aby ich komunikácia aj reflektovala dobrý úmysel? „Pred tým ako sa firma rozhodne komunikovať, by som určite odporučila komplexne zanalyzovať svoj vplyv na životné prostredie a spoločnosť. Pomôže to nielen vybrať tie správne komunikačné témy, ale hlavne nastaviť si relevantné ESG ciele v tých najdôležitejších oblastiach vplyvu firmy. Dôležité je tiež pozrieť sa na konkurenciu a všeobecne na aktivity iných firiem a uvedomiť si, či sú komunikované aktivity v kontexte trhu relevantné, či nekomunikujeme témy, ktoré nie sú pre našu firmu materiálne. Pokiaľ sa spoločnosti budú pri komunikácii držať materiálnych tém a komunikáciu podložia faktami a číslami, greenwashingu sa s najväčšou pravdepodobnosťou vyhnú,“ uzatvára.
O osobnosti
Danka Daubnerová sa zameriava na ekonomickú stránku udržateľnosti. Je nadšencom témy ESG a ako pracovník banky si uvedomuje, že bez šetrného prístupu k ekológii a sociálnym otázkam nemôže existovať ani ekonomická udržateľnosť krajín či firiem.
Vyštudovala Obchodnú fakultu Ekonomickej univerzity v Bratislave so špecializáciou na zahraničný obchod. Je vydatá a má 14-ročnú dcéru. Najradšej oddychuje pri hudbe, jej najobľúbenejším skladateľom je Giuseppe Verdi. Sníva, že raz navštívi Metropolitnú operu v New Yorku. Vo voľnom čase rada číta, predovšetkým motivačnú a faktografickú literatúru o histórii. Jej najobľúbenejším historickým obdobím je medzivojnové obdobie 20-teho storočia. Relaxuje hlavne v prírode a pri kosení záhrady svojej mamy.